Kuidas poleerida esitulesid 28.07.2008

On külm ja vihmane talveõhtu. Teie esitulede valgusvihud puurivad tunneleid mahajäetud külavaheteed katvasse pimedusse.  

Kahjuks ei ole see eriti sügav ega ere tunnel. Peate oma autoga praktiliselt edasi roomama, vastasel korral sõidaksite valgusvihkudest ette. Kuid probleem ei ole ümbritsevas puderpaksus udus.

 

Miks pole sõidukist siis võimalik näha kaugemale kui paar autopikkust? Kord turvaliselt kodus ja pargitud, jätate esituled sisse ning kõnnite oma auto ette, olles täielikult valmis läbipõlenud alumiseks esituleks. Vale puha. Mõlemad põlevad—kuid lähem ülevaatus näitab, et esitulede laternaklaasid on üleni härmas. Ning asi pole mitte ainult mustuses. Plastklaas ise on pilves nagu vannitoapeegel pärast dušši. Pole ime, et midagi näha ei ole.

Udususe eemaldamine

Enamikel tänapäeva autodel ning veokitel on esituled, mille ülesehitus kujutab endast suurt plastreflektorit ning selle taha ühendatud kvarts-halogeenpirni. Nende esitulemoodulite välispind koosneb vormitud polükarbonaatplastist. See plastik on palju kergem kui klaas ning kivikildude ning pragude suhtes palju vastupidavam. Kuid peale paari aastat päikesevalguse ning atmosfääris sisalduvate kemikaalide käes on polükarbonaadil kalduvus uduseks muutuda. Eriti hooletusse jäetud laternaklaasid võivad lausa tähnistuda, mille tulemusel tekib peenpragude võrgustik (juuspraod), mis muudab nende parandamise raskemaks.  Asi on siiski proovimist väärt—pealegi on töö tegemiseks vaja ainult mõne dollari väärtuses materjale. Muidugi on neid mooduleid lihtne vahetada, kuid need võivad ka väga kallid olla. Paar luksauto laternaklaase võib maksta lausa tuhat dollarit. Huhh. Õnneks on olemas lihtne ja odav lahendus. Vastandina klaasile on polükarbonaatplastiku pealispinda võimalik poleerida sama siledaks kui alguses. Protseduur ise ei võta aega üle poole tunni.

Mask maha

Peske oma auto puhtaks, et eemaldada igasugune pindmine mustus. Vahatamine, vähemalt paari jala ulatuses esitulede ümber, on hea mõte, sest abrasiivse poleerimissegu tilgad ja pritsmed jäävad värskelt vahatatud pindadele vähema tõenäosusega kinni.  Minge poodi ja ostke veidi sinist madala nakkuvusega maalriteipi, mis tuleb hiljem kergesti lahti.  Katke esitule ümber asuv poleerimist vajav ala. Mingil põhjusel ei paista ABS plastikust vormitud punastel, kollastel ja läbipaistvatel suuna- ja tagatulede laternaklaasidel juuspragusid tekkivat nii palju kui polükarbonaadist esituledel, mistõttu võite arvatavasti need samuti kinni katta. Soovitav oleks lähedalasuvad kaunistused eemaldada (eriti kroomitud metallist ja plastikust), sest hakkame poleerima ja lihvima materjalidega, mis võivad kroomi hävitada.

Töö ise

Meie kasutasime eelpakendatud komplekti, mis on mõeldud just antud ülesande lahendamiseks. Nii 3M kui ka Permatex müüvad kõike vajalikku sisaldavaid komplekte umbes 10 dollari eest. Liivapaberi ja poleerimissegu võite muidugi ka eraldi osta. Kui putitamist vajab ainult üks paar esitulesid, tuleb komplekt lõppkokkuvõttes odavam kui liivapaberi leht lehe haaval ostmine. Oletame, et Teie laternaklaas on ainult mõõdukalt udune. Alustage parandustöid poleerimissegu ning flanell- või mikrokiudriidega. Määrige veidi segu laternaklaasile ning poleerige seda ringjate liigutustega. Sedamööda, kuidas segu mustuse riidesse püüab, kus see ära kuivab, kaob laternaklaasidelt ka udusus. Suurem osa segust lõpetab küll riidel, kuid ühe laternaklaasi puhastamine võtab aega umbes 10 minutit, seega võtke asja rahulikult. Kui Teil on ketaslihvija, kasutage seda lambavillase või froteeriidest kettaga. Ärge poleerige lähedalasuvatelt pindadelt värvi maha. Lihtsalt jätkake seguga töötlemist kuni laternaklaas särab.

Asi on tähnides

Okei, olete ühte laternaklaasi nurka mõned minutid poleerinud, ja olukord on parem – aga mitte ideaalne. Laternaklaasi pind on liiga rikutud, et seda poleerimisseguga päästa. Tähne on kohati endiselt näha ja tunda. Leotage 1000-lise teravusega märga/kuiva liivapaberi tükki 10 minuti jooksul külmas vees. Hõõruge laternaklaasi ettevaatlikult edasi-tagasi liigutuste abil.  Käige niiviisi üle kogu laternaklaas, lihvides liivapaberiga edasi-tagasi alati ühes suunas. Hoidke pind töötamise ajal märg. Taaskord, olge lähedalasuva värvi ja ilustustega ettevaatlik. Poleerige kuni tähnid, värvimuutus ja kriimud, mida eemaldada soovisite, on kadunud. Ärge kiirustage. Ärge kartke käterätiga tööpinda kuivatada ning poleerimise ühtlust kontrollida. Kui lõpetate, puhastage ja kuivatage tööpaik. Nüüd korrake eelnevaid protseduure 1500-lise teravusega märja/kuiva liivapaberiga, poleerides seekord eelmise lihvimissuunaga ristipidises suunas. Taaskord, olge kavakindel. Hoidke liivapaber märg, katke terve pind ning eemaldage seejärel tööpinnalt kogu abrasiivne tolm. Nüüd korrake eelnevat protseduuri 2000-, 2500- ja 3000-lise teravusega märja/kuiva liivapaberiga, poleerides iga kord eelmise lihvimissuunaga ristipidises suunas. Puhastage tööpind viimast korda. Tööprotsessi käigus võite maalriteipi kohendada või lausa uuesti peale panna, kui see hakkab räbalaks muutuma. Nüüd pöörduge tagasi poleerimissegu ja flanell-lapi juurde, et käsitsi eemaldada viimasedki kriimud. Laternaklaas peaks nüüd välja nägema nagu uus—särav ja klaar. Eemaldage abrasiivse poleerimissegu viimasedki jäljed. Nüüd vahatage laternaklaasi põhjalikult auto määrdevahaga. See viimane samm kaitseb plastikut happevihmade, mustuse ja teesoola eest vähemasti mõnda aega.

Loe veel: Tee ise õpetused